KUMPULAN NASYID SKSR 2010/2011 : SHAUTUL IKHWAN......

Tuesday, August 25, 2009



Doa yang seperti dipaparkan di atas, kini banyak didapati berikutan munculnya wabak H1N1. Maka ada pihak yang mengambil kesempatan dengan menyebarkan doa seperti di atas yang secara jelas bercanggah dengan konsep tawassul dalam Islam. Doa tersebut mengandungi maksud kebergantungan terus terhadap zat Rasulullah SAW, Saydina Ali RA, Saydatina Aisyah RA, Hasan dan Husain. Tiada diungkap kalimah Allah SWT iaitu sebagai zat yang Maha Agung bagi menunjukkan tawassul sebenar yang diajar dalam Islam.
Dari sudut maknanya, ia seolah-olah bukan doa yang dipohon kepada Allah, tetapi tawassul yang dipohon kepada manusia. Ulama bersepakat bahawa haram bertawassul dengan memohon kepada makhluk. Yang dibolehkan adalah tawassul dengan kemuliaan dan keberkatan orang soleh dan hajat tetap dipohon kepada Allah.Doa tersebut jelas tidak mengandungi perkataan dalam bentuk apa-apa doa, permintaan hajat kepada Allah. Hanya sekadar tawassul kepada 5 orang yg disebutkan dalam matan ayat tersebut
Ia berkemungkinan merupakan zikir yang kerap dilafazkan oleh ahli tarekat tertentu dan tidak mustahil berpunca dari penyokong fahaman Syiah. Kta sedia maklum, golongan Syiah sangat mengimani Saydina Ali RA dan seluruh keturunannya bersama Saydatina Aisyah RA. Mereka menentang pelantikan Saydina Abu Bakar, Umar dan Uthman RA sebagai khalifah Islam. Pendapat mereka Saydina Ali RA yang lebih berhak menjadi khalifah Islam yang pertama. Mereka menuduh sahabat-sahabat yang lain sebagai perampas dan kufur.
Puak ini terlalu taksub sehingga sanggup mereka-reka hadith palsu yang disandarkan kepada Rasulullah SAW. Maka kita sebagai pengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah perlulah sensitif dengan isu ini. Kita wajar menjaga kesucian agama Islam dan Nabi Muhammad SAW. Wallahu a'lam.

0 comments

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin

SHAUTUL IKHWAN 2010/2011.....

 


Blogger Template By j-QAF SK SUNGAI RENGIT