KUMPULAN NASYID SKSR 2010/2011 : SHAUTUL IKHWAN......

Sunday, July 31, 2011



Rasulullah berkata:

إِذَا دَخَلَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَسُلْسِلَتِ الشَّيَاطِينُ
Apabila masuknya bulan Ramadhan, terbukalah pintu-pintu syurga, tertutuplah pintu-pintu neraka, dan dirantailah syaitan-syaitan.
[Rekod Sahih al-Bukhari: 3277]

Terdapat dua golongan manusia dalam berhadapan bulan Ramadhan.

Golongan Pertama

Golongan yang merasa gembira dengan kehadiran bulan Ramadhan . Mereka sentiasa bersedia untuk bertemu dengan Ramadhan, bahkan mereka merasa tidak sabar untuk memasukinya. Doa sentiasa dipanjatkan untuk sampai ke bulan yang dirindui. Bulan yang agung, bulan yang mulia. Supaya mereka boleh melakukan kebaikan sebanyak-banyaknya dengan penuh barakah yang dipunyai oleh Ramadhan. Mereka ini adalah golongan yang mengikuti jejak Rasulullah ﷺ dan Salaf as-Soleh dari kalangan sahabat dan tabiin.
Rasulullah ﷺ telah berdoa agar berjaya sampai ke bulan Ramadhan, apabila tiba bulan Rejab, Rasulullah ﷺ berdoa :

اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبارك لنا في رمضان
Ya Allah.. Berkatilah kami di bulan Rejab dan Syaaban, serta sampaikanlah kami dengan Ramadhan.
[Rekod Musnad Ahmad: 2346][1]



Begitu juga, Rasulullah ﷺ memberi galakkan kepada para sahabat untuk menanti dan mengharapkan kehadiran Ramadhan. Baginda menyebut-nyebutkan kelebihan bulan Ramadhan yang menimbulkan kerinduan para sahabat terhadap bulan yang mulia itu.
Rasulullah ﷺ pernah bercerita:

إِنَّ فِي الْجَنَّةِ بَابًا يُقَالُ لَهُ الرَّيَّانُ يَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لاَ يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ يُقَالُ أَيْنَ الصَّائِمُونَ فَيَقُومُون لاَ يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ.
Di dalam syurga mempunyai sebuah pintu yang digelar: ar-Rayyan. Orang akan berpuasa memasuki syurga melaluinya pada hari kiamat. Tidak akan masuk kedalamnya seorangpun melainkan mereka sahaja.

Dipanggil : ‘Siapakah orang yang berpuasa?’
Lalu orang yang berpuasapun bangun. Tidak ada yang memasuki syurga melaluinya selain dari mereka. Apabila mereka semua telah masuk, ia ditutup. Maka tidak ada lagi yang akan masuk melaluinya walaupun seorang.
[Rekod Sahih al-Bukhari: 1896]

Abdul Aziz bin Marwan pula berkata:
Adalah umat Islam berdoa ketika hadirnya bulan Ramadhan:

اللهم قد أظلنا شهر رمضان و حضر فسلم لنا و سلمناله ، وارزقنا صيامه و قيامه ، و ارزقنا فيه الجد و الاجتهاد و النشاط و أعذنا من الفتن
Ya Allah, kami telah di naungi oleh bulan Ramadhan, dan ia hadir lalu ia menyambut kami dan kami menyambutnya, kurniakanlah kami puasanya dan qiyamnya, kurniakanlah kami pada bulan ramadhan dengan sifat pemurah dan bersungguh-sungguh bergiat dalamnya, dan jauhilah kami dari huru hara.

Oleh itu, para Salaf as-Soleh berdoa selama enam bulan sebelum ketibaan bulan Ramadhan. Sungguh hebat kerinduan mereka terhadap Ramadhan. Antara doa mereka adalah:

اللهم سلمني إلى رمضان و سلم لي رمضان و تسلمه مني متقبلا
Ya Allah, benarkanlah aku sampai ke bulan Ramadhan, dan benarkanlah kepadaku Ramadhan, dan benarkanlah ia bertemu denganku.

Golongan kedua

Mempunyai ragam yang amat berbeza. Mereka tidak bergembira dengan ketibaan Ramadhan, bahkan tidak bersedia menanti kehadiran Ramadhan. Apabila tiba bulan Ramadhan, mereka berpuasa dan ada juga dikalangan mereka yang Qiyam. Namun ia hanyalah amalan sementara. Mereka membilang hari-hari yang telah berlalu, lantas bergembira dengan perkara itu. Mereka menjadikan bulan Ramadhan seolah tetamu yang tidak dijemput, mereka menanti berlalu bulan tersebut, Hari Raya seumpama hari kemerdekaan buat mereka!

Hari-hari yang berlalu di bulan Ramadhan dirasakan begitu lambat dan perlahan. Hari pertama berpuasa dirasakan seolah telah berpuasa sebulan penuh. Setelah berbuka mereka membilang kalender lalu berkata: Ramadhan berbaki seminggu, sehari dan esok!
Tuntasnya, marilah kita berdoa semoga kita termasuk dalam golongan yang bergembira dengan kehadiran Ramadhan. Supaya kita dapat berpuasa dan qiyam pada bulan tersebut dengan penuh keyakinan, keikhlasan dan ketaqwaan sepertimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah ﷺ dan para sahabat radhiallahu anhum . Semoga kita tergolong dalam golongan mereka yang soleh. Amin.

Rasulullah ﷺ berkata:
لو يعلم العباد ما رمضان لتمنت أمتي أن يكون السنة كلها
Sekiranya hamba mengetahui apa yang ada pada bulan Ramadhan, pastinya umat aku akan bercita-cita supaya sepanjang tahun adalah bulan Ramadhan.
[Rekod Sahih Ibnu Khuzaimah: 1886]
________________________________________
[1] Syuib al-Arnauth berkata: Isnadnya Dhoif (Lemah)

Sumber :http://aljazary.blogspot

Baca Selanjutnya..

Friday, July 29, 2011



Alhamdulillah, Sekolah Kebangsaan Sungai rengit telah mendapat Guru Besar yang baru...En Abd Kharis Bin Bahari....



Baca Selanjutnya..

Saturday, July 23, 2011



23 JULAI 2011 - Alhamdulillah Panatia Pendidikan Islam & j-QAF, Sekolah Kebangsaan Sungai Rengit telah melaksanakan Kem Bestari Solat kali ke-3 dengan jayanya..kem pada kali in memperkukuhkan lagi pemahaman dan perlaksanaan wudhu' dan solat. Terima kasih diucapkan semua guru-guru sksr yang tidak jemu-jemu membantu kami...Syukran Jazilan..







Baca Selanjutnya..

Monday, July 18, 2011




KAMI WARGA SKSR MENGUCAPKAN SELAMAT BERSARA KEPADA GURU BESAR SEKOLAH KEBANGSAAN SUNGAI RENGIT : PUAN HAJAH MENJAWA BINTI ABD AZIZ

"SEGALA BAKTI DAN TUNJUK AJAR CIKGU AKAN KAMI KENANG SAMPAI BILA-BILA...SEMOGA CIKGU DIPANJANGKAN UMUMR, DIMURAHKAN REZKI DAN SENTIASA MENDAPAT KEREDHAAN DARI ALLAH TA'ALA...INSYA ALLAH..."


Baca Selanjutnya..

Saturday, July 16, 2011



• kelebihan malam Nisfu Syaaban disebut dalam hadis sahih daripada Mu‘az bin Jabal, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Allah menjenguk datang kepada semua makhluk-Nya pada malam Nisfu Sya‘ban, maka diampunkan dosa sekalian makhluk-Nya kecuali orang yang menyekutukan Allah atau orang yang bermusuhan.” (Hadis riwayat Ibnu Majah, at-Thabaroni dan Ibnu Hibban)

• Malam Nisfu Syaaban juga adalah antara malam yang dikabulkan doa. Memetik pendapat Imam asy-Syafi‘e dalam kitabnya al-Umm: “Telah sampai pada kami bahawa dikatakan sesungguhnya doa dikabulkan pada lima malam iaitu malam Jumaat, malam hari raya Aidiladha, malam hari raya Aidilfitri, malam pertama pada bulan Rejab dan malam Nisfu Syaaban.”

• Kita boleh menghidupkan malam Nisfu Syaaban dengan memperbanyakkan beribadat seperti sembahyang sunat dan berdoa, berzikir dan membaca al-Quran.

• Kesimpulannya, amalan berterusan ini membuatkan kita lebih bersedia untuk beramal serta menyambut kedatangan Ramadan dengan hati bersih dan jiwa suci, natijahnya mengundang ke arah kecemerlangan hidup.


DOA NISFU SYAABAN





Baca Selanjutnya..



Al-Qur’an palsu yang diberi nama Al-Furqan Al-Haq (The True Furqan) yang pertama kali dicetak dan diterbitkan di negara muslim iaitu Kuwait dan Iraq serta disebarkan dan dicetak oleh Amerika dan saudaranya iaitu Israel.

Al-Quran palsu (Al-Furqon Al-Haq) yang diterbitkan dalam bahasa arab dan telah diterjemahkan ke dalam bahasa inggris itu mempunyai 77 surat buatan dalam 366 halaman, di antara nama-namanya adalah:

Al-Fatihah, An-Nur, As- salam, Al-Mahabbah, Al-Masih, Ats-Tsalluts, Al-Mariqin, Az-Zina, Al-Makirin, Ar-Ruat, Al-Injil, Al-Asatir, Al-Kafirin, At-Tanzil, At-Tahrif, al-Jannah, Al-Adha, Al-Abas, Asy-Syahid.



Dengan menggunakan “Bismillah” yang membingungkan dan yang menggabungkan 3 agama, Islam, Kristian dan Yahudi. inilah Bismillahnya:

Ertinya: “Dengan nama bapa kalimat roh tuhan yang esa tiga dalam satu satu dalam tiga yang berbeza-beza”

Dan inilah contoh ayat-ayat dalam al-Quran palsu itu:
* Dalam surat Al-Muftarah:

Ertinya: “Wahai manusia sungguh kamu telah mati dan kami hidupkan kembali dengan kalimat injil al-haq kemudian kami hidupkan (kembali) dengan cahaya al-furqon al-haq”.

* Dalam surat Al-Masih:

Ertinya: “Dan kamu mengira bahawa al-injil itu telah diubah (palsukan) sebahagiannya dan kemudian kamu mengingkarinya belakang punggung-punggung kamu.”


Ertinya: “Dan kamu berkata: kami telah beriman dengan Allah dan apa-apa yang telah diturunkan Musa dari Tuhannya kemudian kamu mengingkarinya, dan barang siapa yang menjadikan selain dari agama kami sebagai agamanya maka tidak akan diterima darinya dan inilah perkataan orang-orang munafiq.”

Dan ini semua sememangnya ayat-ayat palsu buatan Amerika.

Baca Selanjutnya..

Friday, July 8, 2011




Pendahuluan

Erti Syaaban ialah berpecah-pecah atau berpuak-puak. Masyarakat Quraiysh pada waktu itu terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir.
Dan apabila Rasulullah SAW datang, beliau mengekalkan nama itu sehinggalah sekarang. Rasulullah SAW telah menyebut tentang pelbagai kelebihan bulan Syaaban dalam hadis-hadisnya. Diantara hadis yang paling masyhur ialah; Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya,
“Tahukah kamu sekelian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?” Para sahabat menjawab, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui” Sabda Rasulullah SAW, “Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).


Fadhilat Syaaban


Bulan Syaaban merupakan bulan kedua selepas Rejab yang penuh dengan keberkatan. Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa. Di antara amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah:



Memperbanyakkan puasa sunat
Sebagaimana yang telah dijelaskan terdahulu bahawa Rasulullah SAW. lebih gemar untuk berpuasa sunat dalam bulan Syaaban berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Justeru itu adalah patut bagi kita selaku umat Baginda mencontohinya dalam memperbanyakkan puasa sunat bagi menyemarak dan mengagungkan bulan Syaaban ini.


Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW. bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."

Memperbanyak doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah S.A.W.
Sabda Rasulullah S.A.W.: "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

Bertaubat
Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya: "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."

Baca Selanjutnya..
Blog Widget by LinkWithin

SHAUTUL IKHWAN 2010/2011.....

 


Blogger Template By j-QAF SK SUNGAI RENGIT