KUMPULAN NASYID SKSR 2010/2011 : SHAUTUL IKHWAN......

Sunday, November 29, 2009



Ibadah kurban dalam ajaran Islam berawal dari peristiwa yang dialami Nabi Ibrahim AS. Suatu hari, Nabi Ibrahim AS bermimpi. Dalam mimpinya Allah SWT memerintahkan untuk menyembelih putra kesayangannya Ismail. Lalu mimpi itu pun diceritakan Nabi Ibrahim kepada putranya, ''...Hai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu, maka pikirkanlah apa pendapatmu..?'' (QS: as-Saffat:102).

Dengan penuh keikhlasan, Ismail pun menjawab, ''...Wahai Ayahku! Lakukanlah apa yang diperintahkan (Allah) kepada mu; insya Allah engkau akan mendapatiku termasuk orang yang sabar.'' (QS:as-Saffat:102). Kemudian, Nabi Ibrahim AS membawa Ismail ke suatu tempat yang sepi di Mina. Ismail pun mengajukan tiga syarat kepada sang ayah sebelum menyembelihnya.



Ketika pisau telah diarahkan ke arah leher Ismail, lalu Allah SWT menggantikannya dengan seekor domba yang besar. Dalam surat as-Saffat ayat 107, ''Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar.'' Peristiwa kurban itu kemudian diabadikan oleh Sang Khalik menjadi salah satu unsur syariat Islam, yang dilaksanakan oleh umat Muslim yang mampu di Hari Raya Idul Adha dan tiga hari setelahnya.

Ibadah qurban mulai disyari’atkan pada tahun kedua hijrah, bersamaan dengan pensyari’atan zakat serta shalat Idul Fitri dan Idhul Adha. Perintah menyembelih kurban bagi umat Islam itu tercantum dalam Alquran dan hadis. Berikut ayat-ayat dan hadis yang memerintahkan umat Islam untuk berkurban:

Alquran

* Surah al-Kausar ayat 1-3:
''Sesungguhnya kami telal-Kautsarah memberikan kepadamu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah shalat karena Tuhanmu dan berkurbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah orang yang terputus.''

* Surat al-Hajj ayat 34:
''Dan bagi tiap-tiap umat telah Kami syariatkan penyembelihan (kurban), supaya mereka menyebut nama Allah terhadap binatang ternak yang telah direzkikan Allah kepada mereka, maka Tuhanmu ialah Tuhan Yang Maha Esa, karena itu berserah dirilah kamu kepada-Nya. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang tunduk patuh (kepada Allah).''


Hadis

Perintah berkurban:

1.''Barang siapa yang memperoleh suatu kelapangan, tetapi ia tidak berkurban, maka janganlah ia menghampiri tempat shalat kami.'' (HR: Ahmad dan ibnu Majah).
2.''Apabila kelihatan hilal dzulhijjah, sedangkan salah seorang diantara kamu ingin berqurban, maka hendaklah ia menahan diri dari memotong bulu dan kukunya (binatang kurban).'' (HR: berjamaah, kecuali imam Bukhari).
3.''Ada tiga hal yang wajib atasku dan sunah bagimu; shalat witir, menyembelih kurban, dan shalat Duha.'' (HR: Ahmad bin Hambal, al-Hakim dan Daruquthni).

Cara Nabi berkurban:

1.Ibnu Umar berkata, ''Rasulullah SAW dahulu menyembelih kurban di tempat shalat Id.'' (HR: Bukhari).
2.Anas bin Malik berkata,''Dahulu Nabi SAW berkurban dengan dua ekor domba, dan saya juga berkurban dengan dua ekor domba.'' (HR Bukhari).
3.Anas bin Malik berkata, Nabi SAW bersabda pada hari Kurban, ''Siapa yang menyembelih sebelum shalat hendaknya menyembelih lagi, sebab itu adalah sembelihan untuk dirinya sendiri. Dan barangsiapa menyembelih setelah shalat, berarti ibadahnya telah sempurna dan dia telah menjalankan sunnah kaum Muslimin.'' ( HR: Bukhari).
4.Anas, dia berkata, ''Nabi SAW berkurban dua kambing qibas yang bertanduk dan berwarna hitam-putih, keduanya disembelih oleh beliau dengan membaca Bismillah Allahu Akbar, beliau meletakkan kakinya di atas salah satu sisi kambingnya ketika akan menyembelih). (HR Bukhari dan Muslim).

Memakan Daging Kurban

1. Abdullah bin Umar RA berkata: Nabi SAW bersabda, ''Makanlah daging kurban sampai tiga hari.'' Sementara Abdullah bin Umar makan dengan minyak sepulang dari Mina, karena banyaknya daging kurban.'' (HR Bukhari Muslim).
2. Aisyah RA, dia berkata: Dulu kami biasa mengasinkan daging kurban sehingga kami bawa kepada Nabi di Madinah. Tiba-tiba Nabi SAW bersabda, ''Jangan makan daging kurban kecuali hanya tiga hari.''Tetapi larangan ini bukan mengharamkan, melainkan agar banyak orang miskin yang mendapat bagian daripadanya. wallahu a'lam (HR Bukhari dan Muslim).
3. Jabir bin Abdullah RA berkata; Dulu kami tak makan daging kurban lebih dari tiga hari di Mina, kemudian Nabi SAW mengizinkan dalam sabdanya, ''Makanlah dan bekalilah dari daging kurba.'' Maka kami pun makan dan berbekal. (HR Bukhari Muslim).

Keutamaan Berkurban.

1. ''Tidak ada amal keturunan Adam yang lebih disukai Allah pada hari Idhul Adha selain menyembelih kurban. Sesungguhnya binatang itu akan datang pada hari kiamat dengan tanduk, kuku, dan bulunya. Dan sesungguhnya darah qurban lebih dahulu tercurah karena Allah sebelum ia tercurah ke bumi, yang membuat jiwa menjadi senang.'' (HR: at-Tirmidzi, ibnu Majah dan al-Hakim).

Sumber: Kitab al-Lu'Lu wal Marjan, Ringkasan Sahih Bukhari, Ensiklopedi Islam.

Baca Selanjutnya..

Thursday, November 19, 2009



Program Perkhemahan Tahunan Unit beruniform SKSR telah berlangsung dengan jayanya pada 6, 7 dan 8 November 2009 yang lalu..para pelajar dibahagikan kepada 3 platun..banyak aktiviti-aktiviti dijalankan..antaranya ialah Pertandingan pertolongan cemas, pertandingan memasak, rempuh halangan, pertandingan kawat dan malam kebudayaan..Di dalam pertandingan Pertolongan cemas, para peserta dikehendaki membuat ikatan, membalut luka dan sebagainya.para peserta dibimbing oleh guru pembimbing setiap platun.manakala bagi aktiviti memasak setiap platun dikehendaki meyediakan sejenis makanan.ianya dinilai dari aspek kekemasan,hiasan, rasa, sikap dan kerjasama.bagi aktiviti rempuh halangan, para peserta dikehendaki merempuh 10 jenis halangan..Aktiviti Malam Kebudayaan pula,setiap platun mempersembahkan 2 jenis persembahan iaitu nyayian dan lakonan..jom lihat gambar2 yang sempat saya ambil ketika program ini berlangsung..




Peserta sibuk menyediakan makanan..


Peserta berlatih membuat balutan (pertolongan cemas)

Guru-guru yang subuk memasak

Murid membuat Gajet..

Masak lagi...


Baca Selanjutnya..

Tuesday, November 17, 2009



Diriwayatkan daripada Barra2 bin ‘Azib r.a: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:
إذا أتيت مضجعك فتوضأ وضوءك للصلاة ثم اضطجع على شقك الأيمن…
Maksudnya: “Apabila kamu hendak tidur di tempat pembaringan kamu hendaklah kamu berwuduk seperti wuduk untuk solat. Kemudian hendaklah kamu baring di lambung kanan kamu. (Hr Bukhari dan Muslim)
Hadis ini mengajar kepada umat Islam supaya baring pada lambung kanan. Adapun tidor dengan cara yang lain adalah seperti berikut:-
Tidur dengan meniarap..


Dr Zafir al-Attar berkata:
“Seseorang yang tidur meniarap diatas perutnya selepas tempoh yang tertentu akan merasai kesusahan untuk bernafas kerana beratnya gumpalan belakang badan yang besar yang menghalang dada daripada meregang dan mengecut ketika menghembus dan menyedut nafas. Kedudukan seperti ini juga menyebabkan kesukaran pernafasan yang boleh mengganggu jantung dan otak. “
Pengkaji dari Australia telah menyatakan bahawa berlaku peningkatan kematian kanak-kanak kepada tiga kali ganda apabila mereka tidur meniarap dibandingkan jika mereka tidur di lambung kanan atau kiri.
Majalah ‘Times’ telah menyatakan bahawa kajian di Britain telah menunjukkan peningkatan kadar kematian mengejut kanak-kanak yang tidur meniarap.
Tidur meniarap adalah dilarang oleh Islam. Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan hadis dari Rasulullah s.a.w . Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda:
إن هذه ضجعة يبغضها الله ورسوله
Maksudnya: “Sesungguhnya ini adalah cara baring yang dimurkai oleh Allah dan Rasulnya.” (Hr Tirimizi dan Ahmad-hasan lighairihi)
Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata:
قم واقعد فإنها نومة جهنمية
Maksudnya: “Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka jahannam.” (Hr Ibnu Majah)

Tidur menelentang
Dr Zafir al-Attar berkata:
Tidur menelentang akan menyebabkan pernafasan dengan mulut kerana mulut akan terbuka ketika menelentang disebabkan mereganngya rahang bawah.
Sepatut dan seeloknya hidung yang bernafas kerana ia terdapat bulu2 dan hingus yang menyaring udara yang masuk dan banyaknya saluran darah yang disediakan untuk memanaskan udara.
Bernafas dengan mulut lebih menyebabkan seseorang itu terkena selsema di musim sejuk dan juga menyebabkan keringnya gusi yang akhirnya meneyebabkan radang.

Tidur mengiring ke kiri

Tidur mengiring ke kiri pun tidak elok kerana jantung ketika itu dihimpit oleh paru kanan yang mana ia lebih besar dari paru kiri. Ini akan memberi kesan pada tugas jantung dan mengurangkan kecergasan jantung lebih2 lagi kepada orang yang sudah tua.. Seperti mana perut yang penuh ketika itu akan menekan jantung.
Perbandingan diantara tidur mengiring ke kanan dan tidur mengiring ke ke kiri
Kajian yang telah menunjukkan bahawa makanan yang lalu daripada perut kepada usus berlangsung diantara 2.5 hingga 4.5 jam apabila orang yang tidur mengiring ke kanan. Manakala orang yang tidur mengiring ke kiri memerlukan masa di antara 5 hingga 8 jam bagi proses yang sama.

Tidur yang terbaik
Tidur yang terbaik adalah dengan kedudukan mengiring ke kanan kerana paru kiri lebih kecil daripada paru kanan. Ini menyebabkan jantung menanggung benda yang lebih ringan. Hati juga akan dalam kedudukan tetap stabil dan tidak tergantung. Perut akan bertenggek diatasnya dengan baik. Ini memudahkan untuk mengosongkan makanan dari perut selepas proses penghadaman.
Rujukan: Mausuah al-I’jazil Qurani Fil Ulum wat Tib wal Falak oleh Dr Nadiah Toyyarah, Musnad Imam Ahmad dan kamus.

Moga ada manfaat..


Baca Selanjutnya..

Thursday, November 12, 2009



18 antara syarat yang dikenakan oleh Mustapha Kamal Attaturk (bekas PM Turki)

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.

2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi(sesuai dengan kehendak barat).

3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara.

4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden."



5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.

6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.

7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.

8. Mengambil arkitek- arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.

9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.

10. Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.

11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.

12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.

13. Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.

14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.

15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.

16. Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.

17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.

18. Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya "siapa tuhan dan di mana tuhan > tinggal?" oleh kerana takut, askar tersebut menjawab 'Kamal Atartuk adalah tuhan" beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.


Kematian Kamal Atartuk Yang Menyeksakan

Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.

Antaranya ialah :

1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.

2. Sakit jantung.

3. Penyakit darah tinggi.

4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24 jam. Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau.

Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk.

Allah itu Maha Besar, panasnya tak jugak hilang! Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.

Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau.

Mayatnya diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya. Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya).


Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke dalam muzium yang diberi nama EtnaGrafi (kalau tak silap dengar) selama 15 tahun sehingga tahun 1953). Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 tan. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar. Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!




Baca Selanjutnya..

Tuesday, November 3, 2009



Pada 2 November 2009 Mesyuarat Jawatankuasa j-QAF Derah Kota Tinggi telah diadakan di SK Bandar Penawar, Kota Tinggi, Johor. Antara perkara yang disentuh dalam mesyuarat tersebut ialah berkenaan pengumpulan data jqaf 6 bulan kedua. Ketua unit Pendidikan Islam Pejabat Pelajaran Daerah Kota Tinggi, Ustaz Jalaluddin Mispan telah menyatakan bahawa pengumpulan data j-QAF akan dilaksanakan pada 12 November 2009 (Khamis) di SK Bandar Mas, Kota Tinggi..Diharapkan guru-guru j-QAF di semua sekolah-sekolah j-QAF daerah Kota Tinggi dapat bersedia dengan data yang lengkap untuk digabungkan pada hari yang ditetapkan tersebut. Sebarang perubahan tarikh dan tempat akan diberitahu..Harap Maklum




Baca Selanjutnya..
Blog Widget by LinkWithin

SHAUTUL IKHWAN 2010/2011.....

 


Blogger Template By j-QAF SK SUNGAI RENGIT