KUMPULAN NASYID SKSR 2010/2011 : SHAUTUL IKHWAN......

Monday, August 31, 2009




Kemerdekaan sebuah negara adalah nikmat terbesar kurniaan Allah yang bukan semua manusia dapat merasainya. Berapa ramai umat dan bangsa yang mendiami dunia ini semenjak daripada dahulu hinggalah sekarang, tidak berhenti-henti bejuang hanyalah untuk sesuatu yang dinamakan kemerdekaan. Tetapi hingga kini, masih ramai dikalangan bangsa yang masih belum kenal erti kemerdekaan. Kehidupan mereka zahir dan batin terbelenggu dalam penjajahan.Segala-galanya disekat dan dijajah termasuklah kehidupan untuk beragama dan tunduk kepada Allah Ta'ala dengan penuh ketenangan.
Berjihad dan berkorban dengan jiwa dan raga untuk memerdekakan negara dari belenggu penjajahan adalah di antara sifat-sifat yang mulia dan disanjung tinggi oleh Islam. Oleh itu, dalam mengenang kembali sejarah kemerdekaan negara kita , generasi yang hidup di zaman ini janganlah melupakan pengorbanan para pejuang kemerdekaan yang telah membuka jalan ini kepada kita. Disebabkan cetusan semangat para pejuang inilah maka kita dapat hidup di zaman ini dan merasai nikmat perjuangan mereka. Justeru itu, sebagai umat yang berhemah tinggi dan berakhlak, kita merasa terpanggil untuk menghormati dan mengenang kembali jasa pahlawan tanah air sama ada yang masih hidup atau yang telah gugur di medan perjuangan.




Kedatangan Islam sendiri ke alam dunia ini membawa mesej dan sifat kemerdekaan. Islam menyeru manusia supaya membebaskan diri dan pemikiran mereka daripada belenggu jahiliah dan kemusyrikan terhadap Allah Ta'ala, membebaskan diri daripada perhambaan dan membebaskan negara daripada cengkaman musuh.

Islam dalam erti kata kesejahteraan, kedamaian dan keamanan semuanya menjurus kepada maksud kemerdekaan. Hakikat ini dapat kita lihat semasa perkembangan awal Islam di mana Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam telah membawa kemakmuran kepada Negara Madinah dan memerdekakan Kota Mekah daripada cengkaman kafir Quraisy. Begitu juga perkembangan di zaman Khulafa' ar-Rasyidin yang banyak memerdekakan negara dari cengkaman kekufuran.



Islam juga yang bersifat merdeka dalam erti kata yang lain bermaksud bebas daripada keruntuhan akhlak dan kemurkaan Allah. Lantaran itu, Islam talah berjaya menyelamatkan tamadun manusia daripada sistem perhambaan, sama ada perhambaan sesama manusia ataupun perhambaan terhadap hawa nafsu yang diselaputi oleh syirik, kekufuran, kemungkaran dan kemaksiatan.



Seorang penyair Arab yang bernama Ahmad Syauqi berkata dalam syairnya yang bermaksud:
"Kekalnya bangsa kerana mulianya akhlak, runtuhnya bangsa kerana runtuhnya akhlak"
Justeru itu, umat Islam hendaklah sentiasa berazam untuk membebaskan diri daripada sifat-sifat yang boleh meruntuhkan wibawa kamanusiaan kerana sifat-sifat yang demikian itu amat dimurkai Allah dan akan hanya menyebabkan manusia terpenjara di bawah arahan nafsu dan telunjuk syaitan. Dan lebih jauh dari itu, kita hendaklah sentiasa memohon keampunan daripada Allah Ta'ala agar mendapat keredhaanNya dan terlepas daripada siksaan api neraka yang bahan bakarnya terdiri daripada manusia dan batu-batan. Inilah dia nilai sebenar kemerdekaan yang diajarkan oleh agama kita.
Wallahu a'lam.

Baca Selanjutnya..

Tuesday, August 25, 2009


Bagaimana Cara Menyambut Bulan Ramadan?

Allah S.W.T. berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa. (Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa hari yang tertentu, maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain, dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya, dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripada member fidyah), kalau kamu mengetahui. (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keteranganketerangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan
Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu, dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur. "

(Al-Baqarah: 183-185)

Telah datang kepada kita bulan yang mulia dan tetamu yang agung! Oleh itu, marilah kita hidup bersama Rasulullah S.A.W.! Marilah kita pelajari bagaimana Rasulullah S.A.W. menyambut bulan yang agung dan tetamu yang mulia itu! Dialah yang maksum (terjaga dari kesalahan), yang seluruh perkataan dan perbuatannya dijadikan rujukan
dan pedoman. Allah S.W.T. berfirman: Ertinya: "Sungguh telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. " (Al-Ahzab: 21)

Alangkah beruntungnya orang yang mengikuti sunnah Rasulullah dan menjadikan jejaknya sebagai petunjuk
hidupnya. Alangkah ruginya orang yang mengucapkan sabda-sabda Nabi tetapi tidak mengikut jejak dan sunnahnya. Sesungguhnya, Nabi telah menyambut bulan Ramadan dengan sambutan yang meriah. Dalam sebuah hadis di
sebutkan, ketika Rasulullah S.A.W. melihat Hilal, baginda mengucapkan,
Ertinya: "Ya Allah! Bulan Ramadan telah mendatangi kami, sedangkan kami dalam keadaan aman dan beriman, serta dalam keadaan selamat dan Islam. Wahai hilal! Tuhanku dan Tuhanmu adalah Allah. Dan sungguh engkau adalah hilal yang baik dan telah memberi petunjuk kepada kami. " (HR. Ibn Hibban)



Hikmah Ramadhan
Lirik Lagu Nasyid | Rabbani

Alhamdulillah… Alhamdulillah
Ramadan kini tiba lagi
Alhamdulillah… Alhamdulillah
Syukur pada Yang Esa
Bulan Ramadan tiba lagi
Membawa hikmah dan pengajaran
MEndidik jiwa orang bertakwa
Menginsafkan diri siapa kita
Jagalah adab di bulan ini
Berbukalah dengan sezeki yang halal
Sediakan juadah yang berpatutan
Elakkan diri dari pemmbaziran
Berbagai hikmah dan baraqah
Terkandung di dalam bulan Ramadan
Dikurniakan juga Lailatulqadar
Malam terpilih sepuluh malam terakhir
Puasa bukan hanya berlapar
Tapi ia jalan menuju ketakwaan
Ibadat dibina dari hati maknawi
Redha lagi pasrah penuh kehambaan
Alhamdulillah… Alhamdulillah
Syukur pada Yang Esa

Baca Selanjutnya..



Doa yang seperti dipaparkan di atas, kini banyak didapati berikutan munculnya wabak H1N1. Maka ada pihak yang mengambil kesempatan dengan menyebarkan doa seperti di atas yang secara jelas bercanggah dengan konsep tawassul dalam Islam. Doa tersebut mengandungi maksud kebergantungan terus terhadap zat Rasulullah SAW, Saydina Ali RA, Saydatina Aisyah RA, Hasan dan Husain. Tiada diungkap kalimah Allah SWT iaitu sebagai zat yang Maha Agung bagi menunjukkan tawassul sebenar yang diajar dalam Islam.
Dari sudut maknanya, ia seolah-olah bukan doa yang dipohon kepada Allah, tetapi tawassul yang dipohon kepada manusia. Ulama bersepakat bahawa haram bertawassul dengan memohon kepada makhluk. Yang dibolehkan adalah tawassul dengan kemuliaan dan keberkatan orang soleh dan hajat tetap dipohon kepada Allah.Doa tersebut jelas tidak mengandungi perkataan dalam bentuk apa-apa doa, permintaan hajat kepada Allah. Hanya sekadar tawassul kepada 5 orang yg disebutkan dalam matan ayat tersebut
Ia berkemungkinan merupakan zikir yang kerap dilafazkan oleh ahli tarekat tertentu dan tidak mustahil berpunca dari penyokong fahaman Syiah. Kta sedia maklum, golongan Syiah sangat mengimani Saydina Ali RA dan seluruh keturunannya bersama Saydatina Aisyah RA. Mereka menentang pelantikan Saydina Abu Bakar, Umar dan Uthman RA sebagai khalifah Islam. Pendapat mereka Saydina Ali RA yang lebih berhak menjadi khalifah Islam yang pertama. Mereka menuduh sahabat-sahabat yang lain sebagai perampas dan kufur.
Puak ini terlalu taksub sehingga sanggup mereka-reka hadith palsu yang disandarkan kepada Rasulullah SAW. Maka kita sebagai pengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah perlulah sensitif dengan isu ini. Kita wajar menjaga kesucian agama Islam dan Nabi Muhammad SAW. Wallahu a'lam.

Baca Selanjutnya..

Sunday, August 9, 2009



VISI SEKOLAH


"Sekolah Unggul Penjana Generasi Terbilang"


MISI SEKOLAH

"Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti"


OBJEKTIF SEKOLAH


•Mempertingkatkan prestasi akademik di peringkat UPSR

•Memupuk serta meningkatkan minat belajar yang tinggi dan berkekalan
dikalangan murid

•Meningkatkan prestasi ko-kurikulum

•Memelihara persekitaran yang bersih dan indah untuk menanam sikap cintakan
kebersihan dan keindahan sekolah di kalangan murid-murid

•Meningkatkan intergrasi dan keharmonian di kalangan masyarakat berbilang kaum
sesuai dengan hasrat rukun negara

Baca Selanjutnya..

Friday, August 7, 2009

Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut.

Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa'yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang
mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.




1. tidak sembahyang atau solat.
2. tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.
3. makan atas pinggan yang terbalik.
4. memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.
5. menganggap ringan apa-apa yang terjatuh dalam hidangan makanan.
6. berwuduk' di tempat buang air besar atau air kecil.
7. suka bersandar pada pintu rumah.
8. suka duduk di atas tangga.
9. membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. tidak membersihkan rumah.
12. membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. suka membersihkan rumah pada waktu malam.
14. suka tidur di atas muka.
15. membakar kulit bawang.
16. menjahit baju yang sedang dipakai.
17. mengelap muka dengan baju.
18. berdiri sambil bercekak pinggang.
19. tidur tidak memakai baju.
20. makan sebelum mandi hadas.
21. tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.
22. pergi ke pasar sebelum matahari terbit.
23. lambat pulang dari masjid.
24. doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.
25. kebiasaan tidak menutup makanan yang dihidangkan.
26. suka memadam pelita dengan nafas.
27. membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.
28. membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. membuang air kecil pada air yang mengalir.
30. memakai seluar sambil berdiri.
31. memakai serban sambil duduk.
32. mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. makan dengan menggunakan dua jari.
34. berjalan di antara kambing.
35. berjalan di antara dua perempuan.
36. suka mempermainkan janggut.
37. suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.
38. meletakkan tapak tangan pada hidung.
39. suka menggigit kuku dengan mulut.
40. mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41. mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42. menguap ketika solat.
43. meludah di tempat buang air besar atau air kecil.

Baca Selanjutnya..


Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.

Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.
Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.


Waktu Zuhur
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Waktu Asar
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita


Waktu Maghrib
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .

Baca Selanjutnya..

Wednesday, August 5, 2009

PENDAHULUAN

Program j-QAF berasaskan idea YAB Perdana Menteri Malaysia yang telah
dinyatakan secara khusus semasa lawatannya ke Kementerian Pendidikan Malaysia
(KPM) pada 30 Disember 2003. Cetusan idea ini telah diperhalusi di peringkat
Kementerian Pelajaran melalui satu seminar j-QAF pada 3 hingga 5 Mac 2004.
Program j-QAF telah dilaksanakan secara uji kaji dalam projek rintis selama 3 bulan
dan berakhir pada Julai 2004. YAB Perdana Menteri telah bersetuju program ini
dilaksanakan mulai tahun 2005.

2. KONSEP PROGRAM j-QAF


Program j-QAF adalah suatu usaha memperkasakan Pendidikan Islam (PI) melalui
penekanan khusus dalam pengajaran Jawi, al-Quran, bahasa Arab dan fardu ain
yang dilaksanakan di peringkat persekolah rendah. Pelaksanaan program ini
menggunakan kurikulum serta model dan modulnya yang tersendiri. Tenaga guru
yang khusus digunakan untuk pemulihan, bimbingan, kemahiran, pengukuhan,
pengayaan dan penghayatan murid. Pelaksanaannya menggunakan peruntukan
jadual waktu sedia ada.

3. OBJEKTIF PROGRAM j-QAF


Setelah program ini dilaksanakan dengan baik dan berkesan semua murid Islam
sekolah rendah akan dapat:
a. menguasai bacaan dan tulisan Jawi;
b. khatam al-Quran;
c. menguasai asas Bahasa Arab Komunikasi; dan
d. memantapkan dan menghayati amalan fardu ain.

4. KEPENTINGAN PROGRAM j-QAF


Program j-QAF menjadi lebih penting sebagai suatu usaha ke arah memperkasakan
PI yang sedia ada supaya semua bidang dalam PI iaitu bidang Tilawah al-Quran,
Akidah, Ibadah, Sirah Nabawi, Akhlak dan Jawi lebih berkesan dan dapat dihayati
dan diamalkan dalam kehidupan.

4.1 Kepentingan Pemulihan Jawi

Jawi adalah sebahagian daripada komponen pendidikan Islam dan mula
dilaksanakan pada tahun 2003 dengan pendekatan pengajaran 2 waktu
seminggu pada 6 bulan pertama di tahun Satu. Laporan pemantauan
mengenainya mendapati penguasaan bacaan dan tulisan jawi perlu dibaiki
lagi. Ini bermakna jawi dalam pendidikan Islam semata-mata masih belum
mencukupi dan berkesan. Oleh itu pemulihan Jawi dalam j-QAF menjadi
keutamaan khasnya kepada murid tercicir supaya semua murid boleh
menguasai Jawi setelah diberi bimbingan secara berterusan.

4.2 Kepentingan Khatam al-Quran


Al-Quran pula telah diajar sebagai sebahagian Pendidikan Islam dalam bidang
Asuhan Tilawah al-Quran pada masa ini. Namun ia tidak menekankan
pembelajaran sehingga khatam al-Quran kerana ia memerlukan bimbingan
berterusan daripada bilangan guru yang sesuai dengan nisbah murid yang
menepati pendekatan talaqi dan musyafahah (iaitu satu kaedah pembelajaran
secara bersemuka dengan guru bagi mendengar, membetul kesalahan dan
menyebut semula dengan baik dan lancar). Oleh itu Pendidikan Islam pada
masa ini hanya menjurus kepada kebolehan membaca sahaja manakala
aspek khatam tidak ditekankan di sekolah tetapi menyerahkannya kepada
masyarakat.

4.3 Kepentingan Bahasa Arab


Status Bahasa Arab Sekolah Rendah pada masa ini sebagai mata pelajaran
bahasa tambahan. Ia diajar di sekolah-sekolah rendah secara berpilih dan
terhad. Tidak semua murid berpeluang mempelajarinya.

4.4 Kepentingan Fardhu Ain

Ramai ibu bapa masih belum berpuas hati dengan tahap pencapaian dan
penguasaan anak-anak mereka terhadap amalan fardu ain terutama dalam
hal ibadah mendirikan solat.

5. MODEL-MODEL PROGRAM j-QAF

Untuk pelaksanaan 2005 lima model telah dikenalpasti iaitu 4 model pengajaran dan
1 model kokurikulum. Model-model berkenaan adalah seperti berikut:
a. model Kelas Pemulihan Jawi;
b. model Tasmik;
c. model 6 bulan Khatam al-Quran;
d. model Pelaksanaan Perluasan Bahasa Arab Komunikasi;
e. model Bestari Solat (kokurikulum).

Pengukuhan program j-QAF hendaklah dilaksanakan melalui kelab, persatuan dan
aktiviti seperti berikut;
a. Kelab Seni Tulisan Jawi;
b. Kem Bina Juara;
c. Ihtifal Khatam al-Quran;
d. Kem Literasi al-Quran; dan
e. Persatuan Bahasa Arab.

6. MODEL-MODEL j-QAF

6.1 Model Kelas Pemulihan Jawi


Model Kelas Pemulihan Jawi diperjelaskan dalam Buku Panduan Pelaksanaan
Model Kelas Pemulihan Jawi. Ia akan diajar oleh guru khas pemulihan jawi
dalam waktu yang sama dengan kelas jawi biasa di semua sekolah dengan
menggunakan modul pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang disediakan
oleh Kementerian Pelajaran. Semua sekolah hendaklah menubuhkan Kelab
Seni Tulisan Jawi dan menjalankan aktiviti pengukuhan di peringkat sekolah
dengan menyediakan bahan-bahan bacaan tambahan yang bersesuaian serta
mempertingkatkan penggunaan kemudahan ICT sedia ada.

6.2 Model Khatam Al-Quran


Model-model khatam al-Quran diperjelaskan dalam buku Panduan
Pelaksanaan Program Khatam al-Quran Model 6 Bulan dan buku Panduan
Pelaksanaan Program Khatam al-Quran Model Tasmik.

6.2.1 Model 6 Bulan dilaksanakan mengikut garis panduan yang telah
ditetapkan dengan menggunakan peruntukan waktu PI sedia ada.
Model ini akan menggunakan pendekatan talaqi dan musyafahah
(iaitu satu kaedah pembelajaran secara bersemuka dengan guru bagi
mendengar, membetul kesalahan dan menyebut semula dengan baik
dan lancar). Murid yang belum menguasai bacaan al-Quran dibimbing
dengan kaedah IQRA’, sementara yang telah menguasainya
diteruskan menggunakan model khatam al-Quran modul 6 bulan.

6.2.2 Model Tasmik pula dilaksanakan di luar waktu persekolahan normal
mengikut kesesuaian, keupayaan murid dan waktu guru tasmik yang
terdiri daripada guru j-QAF, GPI, guru-guru mata pelajaran lain yang
berkemampuan. Guru tasmik tersebut hendaklah dilantik secara rasmi
oleh pihak sekolah.

6.3 Model Perluasan Pelaksanaan Bahasa Arab Komunikasi

Bahasa Arab Komunikasi (BAK) yang sedang dilaksanakan secara terhad
pada masa ini di sekolah-sekolah kebangsaan akan diperluaskan
pelaksanaannya di semua sekolah. Status mata pelajaran ini adalah sebagai
mata pelajaran pilihan dan murid bukan Islam dibolehkan mengambil BAK
sekiranya tidak mengambil mata pelajaran bahasa Cina Komunikasi dan
bahasa Tamil Komunikasi. Peruntukan waktu adalah 60 minit seminggu dan
diajar oleh guru Bahasa Arab yang dilantik khusus. Model ini diperjelaskan
dalam Buku Panduan Peluasan Pelaksanaan Bahasa Arab Komunikasi.

6.4 Model Bestari Solat

Model Bestasi Solat diperjelaskan dalam Buku Panduan Pelaksanaan Kem
Bestari Solat. Pelaksanaannya selama dua hari tanpa bermalam dengan
kekerapan 4 kali setahun. Ia dikategorikan sebagai aktiviti kokurikulum PI dan
dimasukkan dalam takwim sekolah. Pelaksanaannya juga memerlukan
kerjasama semua pihak terutama penglibatan PIBG, guru-guru sedia ada di
sekolah dan tidak semata-mata diserahkan kepada guru pendidikan Islam.

7. PELAKSANAAN PROGRAM j-QAF

Program j-QAF akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat mulai 2005
sehingga 2010 dengan unjuran pelaksanaannya seperti dinyatakan dalam jadual 1.
Bagi maksud ini sebanyak 1221 buah sekolah akan terlibat pada tahun 2005. Adalah
dijangka pada tahun 2010 bilangan sekolah akan menjadi sebanyak 7835 buah.

Baca Selanjutnya..

AHLAN WASAHLAN

Baca Selanjutnya..
Blog Widget by LinkWithin

SHAUTUL IKHWAN 2010/2011.....

 


Blogger Template By j-QAF SK SUNGAI RENGIT